Cancer :(

kände mej typ yr i skolan idag så det var bara till att åka upp till sjukhuset och fylla på med blod,,, låter läskigt kanske jag vet men inte så farligt faktiskt,,blir så ibland när man har låga blodvärden,, 

ja just det ni kanske inte vet det,, jag fick diagnosen cancer (E.W.I.N.G-sarkom) höstterminen 2007, tumören satt i hakan, och jag har gått igenom cytostatika behandling (cellgifter) , strålbehandling och operation.
Den 21:a augusti 2008 så fick jag allra sista cellgiftsbehandlingen och allt var över, trodde jag...

Men i höstas så började jag få ont i ryggen, trodde det berodde på att jag hade ramlat eller något men när dom röntgade så visade sig att det hade kommit tillbaka fast denna gången satt den i lungsäcken, alltså inte i själva lungan utan mellan de två "väggarna" som lungorna har.
Det var ett stort kliv bakåt, jag som trodde allt hade gått över blev helt krossad att det hade kommit tillbaka, och det gjorde sååå ont !! det går inte att beskriva! tumören hade gjort så att lungsäcken även hade fyllts av vätska och det var det som gjorde ont, så dagen innan jag började min första nya behandling så satte dom in ett dränage i lungan för att tömma ut detta, och det gjorde ännu mer ont, men det var tvunget att göras så jag fick ligga och pinas helt enkelt,, sen på fredagen (dom satte in det på natten mellan måndag och tisdag) tog dom bort det, och dom sövde inte ens ner mig !* herre gud vad jag blev förbannad på den läkaren som bestämde det. men senare den kvällen tjatade jag till mej så jag fick permission att gå på bio med min kompis Jennie och det fick jag :) ,,, aja så nu får jag cellgifter igen,, denna gången får jag det i fem dagar med början var tredje vecka, men får åka hem och sova hemma under tiden så länge jag dricker mycket i alla fall :) ,, nästa behandling är vecka 7 alltså när vi har lov,, ganska bra för då missar jag inte skolan lika mycket,, aja nu vet ni lite om varför jag ränner på sjukhus hela tiden och blir sjuk lite då och då,, för när man får cellgifter så dödar det även cellerna i blodet:

De Neutrofila : immunförsvaret,, det gör att jag lättare blir sjuk om dom e låga,
HB: röda blodkroppar,, de gör att jag kan bli trött och kanske yr och blek om dom e låga.
Trombocyter: blodplättar,, e dom låga kan jag riskera att jag får blödningar, och lätt få blåmärken.

och trombocyterna och HB kan man fylla på om det behövs,, som idag behövde jag HB,

så nu vet ni vad jag tjafsar om och är det något läkarord jag använder som ni inte förstår är det bara till att skriva en kommentar så svarar jag genom att förklara i nästa inlägg.

Ps. fick skolkläderna idag, fixar bild någon annan dag ,, men dom är fett mysiga ;)

Peace Out!






Skriv era tankar och kommentarer så är ni snälla :)
Postat av: jag <3

:'(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((( har ni lov vecka sju? :O kan du komma den fredan ? :))<3

2010-02-05 @ 08:56:34
Postat av: annika

Tänker alltid på dig syster! Vi får hålla tummarna att denna canceromgång försvinner den med och att det blir den sista. Den hade ju minskat så det är på rätt väg i alla fall. <3<3

2010-02-05 @ 18:06:57
Postat av: Anki

Skönt att läsa det du skriver och berättar du är en kämpe tjejen. Gillar dej skarpt. Kram moster!

2010-02-06 @ 11:56:40
URL: http://anci62.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0