Dag 9 - Min tro


Tro, Jag vill känna Tro, Jag vill känna morgondagen andas här i lugn och ro, i en vintervärld, finns det någon tro? Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten, känna tro igen.


Ja alltså vad är tro? En snubbe som sitter i himmelen och bestämmer över våra liv? njae, men låt mig förklara hur jag tänker....


Jag tror på vetenskapen, alltså på big bang och att vi blev till från molekyler i vattnet som utvecklades och sånt, MEN samtidigt tror jag att det finns något som liksom är utöver oss, nånting andligt, jag tror på själen, att det är vad som får oss att vilja gå vidare, veta mer, och det som bryter ner oss när vi är ledsna, och jag tror på ödet, att allting är förutbestämt men hur vi kommer dit vi ska det väljer vi själva, ja jag är rätt så motsägelsefull när det gäller min tro, eftersom jag tror på vetenskapen samtidigt som jag tror på nånting liknande en gud. Den enda gången jag ber är när jag antingen är med konfagruppen eller när jag verkligen känner att allting känns hemskt eller om nånting dåligt händer någon annan. 

Vad har ni för tro/icketro? 


Skriv era tankar och kommentarer så är ni snälla :)
Postat av: Stift

Det mesta i livet ä enkelt. Det ä dom som inte håller sig till spelreglerna som förstör och gör det oenkelt.

Om Malmö FF spelar med kortpassningsspel & 1 tillslag så vinner dom mot de flesta (alla) lag i Sverige med 2 mål. Det ä nog i dags läget bara Helsingborgs IF som kan ge dom en match. MEN det finns spelare (och domare) i allsvenskan som inte följer reglerna och det gör att det finns andra lag som kan vinna över MFF när domaren tillåter att dom får dra i tröjor, knuffa i ryggen och ägna sig åt spelförstörande. Det vore starkt att säga att dessa domare är utsedda av djävulen men i verkliga livet....

Alla som läst lite kemi vet vad periodiskasystemet är. Att säga att det är resultatet av utveckling är som att påstå att om man häller ut tiotusen kartonger med legobitar kommer det någon gång att komma ut ett slott (i lego såklart)färdigbyggt.

Givetvis vet jag som alla andra att universum började med "big bang" och att det har levt en bråkstake i romarrikets östra delar som hette Jesus.

Det som handlar om tro är om denna Jesus var mer än bara en klok man. Om jag tror att svek, lögn sjukdomar, dåliga fotbollsdomare och katastrofer är verk av en ond, så bör jag också tro att lycka, kärlek och glädje kommer från en god kraft. Att säga att man vet att det inte finns någon Gud verkar tråkigt, jag tycker det ä roligare att vara troende. En sak man ibland funderar på är alla som säger att "jag tror inte på Gud och skapelse berättelsen för jag tror på big bang", var tror dom att materian till "big bang" kom i från? Fanns den liksom bara där? Står inget i bibeln (som inte är komplett) HUR skapelsen gick till i detalj.

Det finns flera strängar på lyran och även om jag är troende så kan jag vänta på Rolling Stones nästa turné.

2010-11-28 @ 04:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0